40-års kris

När jag fyller 40 ska jag vara
snygg.
rik.
lycklig.
(Och yngre)

Min pocketbok är mycket roande. Jag som aldrig läser annat än saker jag måste läsa, förutom tidningen på morgonen. Titeln säger en hel del om saker vi drömmer om i framtiden, som lätt blir pannkaka och inte alls som vi tänkt. Och framför allt, att tiden går så himla fort.
Denna bok är skriven med en ironisk underton och perfekt en dag som denna då jag suttit i en solstol hemma hos mamma och pappa hela dagen. Alltid lär man väl sig nåt? ;)

En diskussion (hur stavas det?) med min far tog fart och han menade på att han aldrig haft nån kris. "Man hamnar, efter man fyllt 40, på andra sidan kul-sidan", sa han. Jag bad honom förstås att förklara, eller om jag inte hann säga det för att mina hårt rynkade ögonbryn fick honom att förstå att jag fattade noll. Han menade att innan 40 försöker man prestera hela tiden och bli nåt, medan efter 40 är man glad åt det man har. "Nu har jag bara roligt!", sa han och viftade med grilltången och log åt den brinnande grillen på gräsmattan.
Semesteryra. Det är vad det är. Min far har blivit sinnessjuk av sin semester...

Jag kommer nog krisa. Gifta mig, om jag inte är gift. Skilja mig om jag är gift. Lära mig surfa, hoppa bungy-jump, åka på hultsfred, operera brösten, börja sjunga i ett band, resa bort nånstans, säga upp mig, ta mc-kort, löpa sönder både fötter och knän i hopp om marathon, börja plugga till nåt olämpligt, gå matlagningskurser och börja på pole-dance... Jag kommer freaka!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0